محمد مهدی زمان وزیری روانشناس و کوچ تربیتی

محمد مهدی زمان وزیری

روانشناس و  کوچ تربیتی

پشتیبانی : 09105297885

به وب سایت محمد مهدی زمان وزیری خوش آمدید

فهرست مطالب

این مقاله با نظریه محمد مهدی زمان وزیری روانشناس و کوچ تربیتی به بررسی

بالا بردن عزت نفس در کودکان  می‌پردازد

MOHAMMAD MEHDI
zaman vaziri

مقدمه:

عزت‌نفس یکی از جنبه‌های حیاتی توسعه شخصیتی کودکان است که تأثیر بسزایی بر رشد و پیشرفت آنها دارد. عزت‌نفس می‌تواند تأثیر مستقیمی بر روابط اجتماعی، موفقیت تحصیلی و عملکرد کلی کودکان داشته باشد. اما گاهی وقت‌ها عزت‌نفس کودکان ممکن است تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مثل تعاملات اجتماعی، تحقیر، فشارهای اجتماعی، و رویدادهای ناگوار قرار بگیرد. در این مقاله، به بررسی راهکارهایی برای بالابردن عزت‌نفس کودکان خواهیم پرداخت.

چگونه کودکی با اعتمادبه‌نفس تربیت کنیم

 عزت‌نفس پاسپورت فرزند شما برای یک‌عمر سلامت روان و شادی اجتماعی است. این پایه و اساس رفاه کودک و کلید موفقیت در بزرگسالی است. در تمام سنین، احساسی که نسبت به خود دارید، بر عملکرد شما تأثیر می‌گذارد. به زمانی فکر کنید که واقعاً احساس خوبی نسبت به خود داشتید. احتمالاً برای شما راحت‌تر است که با دیگران کنار بیایید و نسبت به آنها احساس خوبی داشته باشید. این نکات و توصیه‌ها را برای کمک به تربیت کودکی با اعتمادبه‌نفس امتحان کنید.

 کودک در آینه نگاه می‌کند و فردی را که می‌بیند دوست دارد. او به درون خود نگاه می‌کند و با فردی که می‌بیند راحت است. او باید به این خود به‌عنوان کسی فکر کند که می‌تواند اتفاقات را رقم بزند و شایسته عشق است. والدین منبع اصلی احساس ارزشمندی کودک هستند.

فقدان تصویر خوب از خود اغلب منجر به مشکلات رفتاری می‌شود

 بیشتر مشکلات رفتاری که من برای مشاوره می‌بینم ناشی از عدم ارزش خود در والدین و همچنین فرزندان است. چرا بودن با یک نفر لذت‌بخش است، درحالی‌که به نظر می‌رسد شخص دیگری همیشه شما را به پایین می‌کشاند؟ این که مردم چگونه برای خود ارزش قائل هستند، با دیگران کنار می‌آیند، در مدرسه خوب عملکردی دارند، در محل کار به موفقیت می‌رسند، و چگونه در ازدواج رابطه برقرار می‌کنند، همگی ناشی از قدرت تصور آنها از خود است.

نظریه روان‌شناسان

 در زمینه عزت‌نفس کودکان، روان‌شناسان از دیدگاه‌های مختلفی برخوردارند که به توجیه و تبیین این پدیده کمک می‌کنند. در زیر، به برخی از نظریات معروف روان‌شناسان درباره عزت‌نفس کودکان اشاره می‌کنم:

 نظریه پیوندی: برخی از روان‌شناسان معتقدند که عزت‌نفس کودکان از پیوندهای ارتباطی آن‌ها با والدین و مراقبانشان نشئت می‌گیرد. ارتباطات مثبت و پشتیبانی از سوی والدین می‌تواند به افزایش عزت‌نفس کودکان کمک کند.

 نظریه توانمندسازی: این نظریه بر این اصل تأکید دارد که افزایش عزت‌نفس کودکان ممکن است از طریق ایجاد فرصت‌ها و تجربه‌های موفقیت‌آمیز برای آن‌ها ایجاد شود. والدین و مربیان می‌توانند با ارائه فرصت‌های موفقیت و توانمندسازی کودکان، به تقویت عزت‌نفس آن‌ها کمک کنند.

 نظریه پذیرش و تعهد: این نظریه بر اهمیت پذیرش و تعهد به خود و توانایی‌هایشان تأکید دارد. ارتباط مثبت با خود، احساس مسئولیت، و تعهد به رشد و پیشرفت شخصی می‌تواند عزت‌نفس کودکان را افزایش دهد.

 نظریه توجه: بر اساس این نظریه، توجه و پرهیز از انتقادناپذیری و تنبلی، می‌تواند به افزایش عزت‌نفس کودکان کمک کند. والدین و مربیان می‌توانند با توجه و حمایت مناسب، عزت‌نفس کودکان را تقویت کنند.

 این نظریات تنها بخشی از دیدگاه‌های مختلف روان‌شناسان درباره عزت‌نفس کودکان هستند. هر یک از این نظریات می‌توانند در ارائه راهکارهایی برای تقویت عزت‌نفس کودکان مؤثر باشند، و ارتباط مستقیمی با شرایط خانواده، محیط زندگی، و وضعیت شخصیتی کودکان دارند.

راهکارهای عزت‌نفس فرزندان

عزت نقس در کودکان (3)

 برای تقویت عزت‌نفس فرزندان، می‌توانید از راهکارهای متعددی استفاده کنید که به آن‌ها اعتمادبه‌نفس و ارزشمندی خود را تقویت کنند. در ادامه، چند راهکار برای افزایش عزت‌نفس فرزندان را بررسی می‌کنیم:

 تشویق و تمجید: همیشه فرزندان را برای تلاش‌ها و پیشرفت‌هایشان تمجید کنید. تشویق و تمجید باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و احساس ارزشمندی فرزندان می‌شود.

 توجه به نقاط قوت: به فرزندان فرصت دهید تا در زمینه‌هایی که مهارت دارند، شکوفا شوند. اظهار تقدیر و تشویق به‌عنوان پاسخ به توانایی‌ها و نقاط قوتشان، اعتمادبه‌نفس فرزندان را تقویت می‌کند.

 ارائه فرصت برای تجربه: فرصت‌های ارائه داده شده برای تجربه و تلاش، باعث افزایش عزت‌نفس می‌شود. به فرزندان این امکان را بدهید که در فعالیت‌ها شرکت کنند و تجربه کسب کنند.

 آموزش مهارت‌ها: آموزش مهارت‌های مختلف به فرزندان اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد. زمانی که فرزندان مهارت‌های جدید را یاد می‌گیرند، احساس موفقیت و ارزشمندی بیشتری دارند.

 پذیرش احساسات: به فرزندان اجازه دهید احساساتشان را بیان کنند و باتوجه‌به آن‌ها پذیرش و حمایت نشان دهید. این کمک می‌کند که فرزندان احساس ارتباط و ارزشمندی با دیگران داشته باشند.

 ایجاد فضای امن: ایجاد یک محیط پذیرایی و امن برای فرزندان، اعتمادبه‌نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد. زمانی که فرزندان احساس امنیت و پذیرش در محیطی دارند، به‌راحتی می‌توانند از توانایی‌هایشان استفاده کنند و خود را بروز دهند.

 پیشگیری از مقایسه با دیگران: آموزش به فرزندان برای پذیرش خود و ارزشمندی شخصیتشان بدون نیاز به مقایسه با دیگران اهمیت دارد. به آن‌ها یادآوری کنید که هر فرد منحصربه‌فرد است و قیاس با دیگران ممکن است به تخریب عزت‌نفس آن‌ها منجر شود.

با دادن مشاغل خاص، کودکی با اعتمادبه‌نفس تربیت کنید

یک کار را «ویژه» بنامید، و احتمال انجام آن بیشتر است. کلمه “ویژه” هر حلقه جادویی داشته باشد، مطمئناً نتیجه می‌دهد. شاید کودکی چنین استنباط کند که “من باید خاص باشم؛ زیرا شغل خاصی پیدا می‌کنم.” یک کودک چهارتا پنج‌ساله می‌تواند کارهای از پیش تعیین شده داشته باشد، البته با یادآوری. برای نظم بخشیدن به خانه شلوغ خود، اعلام می‌کنیم: «زمان مرتب است.» سعی کنید برای هر کودک یک اتاق اختصاص دهید تا مرتب شود. کودکان در هر سنی کمی از اینرسی کار رنج می‌برند، به‌خصوص زمانی که کارها فرسوده می‌شوند و جذابیت سرگرم‌کننده خود را از دست می‌دهند. اما گاهی اوقات، کودکان باید یاد بگیرند که کار مقدم بر بازی است. برای شروع، با آنها کار کنید

وظایف برای سنین 3-6

 در سه‌سالگی می‌توان به کودک آموزش داد که سینک و وان را تمیز کند (با استفاده از یک اسفنج و یک قوطی کوچک پاک‌کننده). کودکان خردسال عاشق مالش‌دادن هستند. سه و چهار عاشق دسته‌بندی لباس‌های شسته شده به تاریکی و روشنایی هستند. در پنج‌سالگی، کودک می‌تواند هر شب در حال شستن ظرف‌ها باشد. دقیقاً به او یاد دهید که چگونه می‌خواهید با آنها رفتار شود (مثلاً غذای اضافی در زباله، ظروف شسته شده و سپس در ماشین ظرف‌شویی قرار داده شود). حتماً از لیوان‌ها و بشقاب‌های نشکن استفاده کنید و ظرف‌های نامرتب را در فر قرار دهید تا بعداً توسط یک بزرگسال تمیز شود.

وظایف برای سنین 7+

 تا هفت‌سالگی، کودک می‌تواند حداقل یک وعده‌غذایی در هفته از ابتدا تا انتها بپزد. به او بیاموزید که چگونه غذای موردعلاقه‌اش را درست کند و به او اجازه دهید نحوه انتخاب مواد را در بازار بیاموزد. کودکان در سن مدرسه را تشویق کنید تا ناهار خود را درست کنند. علاوه بر اینکه به آنها احساس مسئولیت در مورد تغذیه خود می‌دهند، احتمال بیشتری دارد که آنچه را که درست می‌کنند بخورند. پس از آموزش، کودک را می‌توان در آشپزخانه تنها گذاشت و از دور مراقب و حامی کودکتان باشید.

سخن پایانی

 در پایان، مهم است به اهمیت توجه و حمایت از عزت‌نفس فرزندان توجه کنیم. عزت‌نفس قوی و سالم، پایه‌ای اساسی برای رشد، موفقیت و خوشبختی آینده آن‌هاست. با ایجاد محیطی پر از اعتماد، تشویق و توجه، می‌توانیم به فرزندان کمک کنیم تا اعتمادبه‌نفس قوی‌تری پیدا کنند و به دنیای پرچمداری و موفقیت خود راه یابند. بیایید با همدلی و احترام، هر فرصتی را برای پشتیبانی از عزت‌نفس فرزندان خود بهره بگیریم و آینده روشن و خوشبختی را برای آن‌ها فراهم کنیم.

مطالب مرتبط :

کوچ اکسپشنال

کوچ پروفشنال

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

فرصتی طلایی برای خرید 

ورود به حساب کاربری

وب سایت استاد محمد مهدی زمان وزیری