محمد مهدی زمان وزیری روانشناس و کوچ تربیتی

محمد مهدی زمان وزیری

روانشناس و  کوچ تربیتی

پشتیبانی : 09105297885

به وب سایت محمد مهدی زمان وزیری خوش آمدید

فهرست مطالب

تعریف کلی کوچینگ (Coaching):

کوچ تربیتی محمد مهدی زمان وزیری

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کوچینگ ارائه دهیم می توانیم بگوییم، کوچینگ مجموعه ای از مطالب مدیریتی، سبک زندگی، روانشناسی، فلسفه و حتی ورزشی است. که کوچ Coach  با استفاده از این دانش و اطلاعات به افراد کمک می کند تا درگیری های ذهنی، مسائل کاری و یا زندگی خود را پشت سر بگذارند.

به چه کسی کوچ Coach گفته می شود؟

به کسی که با استفاده از مهارت کوچینگ و دانش و اطلاعاتی که بدست آورده، سعی می کند که مراجعه کننده ی خود را از درگیری های ذهنی که دارد رها کند، کوچ می گویند. او همچنین با برنامه ریزی و هدف گذاری های مشخص سعی در بهبود روند زندگی کاری یا شخصی فرد می کند.

مشوق، همراهی مطمئن، شنونده ای آگاه و فعال و حامی است. فرد را به چالش کشیده و صادقانه موارد و مسائل مربوطه را به او گوشزد می کند. او با هدف رساندن فرد به شرایط مطلوب با مراجعه کننده وارد گفتگو شده و به فرد کمک می کند تا برای اهداف ارزشمند خود تلاش کند.

اساس کار کوچ را در ابتدا گوش شنوا و در ادامه مکالمه شکل می‌دهد.

وی در ابتدا با طرح سوالاتی اطلاعات لازم را از مراجعه کننده دریافت می کند. سپس براساس همین اطلاعات مکالمه‌ای را شکل می‌دهد که می‌تواند جواب بسیاری از درگیری‌ها و مشکلات باشد.

در واقع کوچ به ذهن و دغدغه های مراجعه کننده‌ نظم می‌دهد و همین کار باعث می‌شود که فرد بتواند اهداف اصلی را از دغدغه های پراکنده تشخیص داده و برای آنها برنامه‌ریزی کند.

چگونه این کار را انجام دهیم؟

فرض کنید برای رشد شخصیتی فرزند خود چند ایده‌ی محدود به ذهنتان خطور می‌کند. متاسفانه اکثر والدین رشد فرزندان را در کلاس‌های درسی و یا دوره‌های تحصیلی خلاصه می‌کنند، که امروزه آثار سوء و نیتجه‌ی این مدل تفکر را در جامعه شاهد هستیم.

با اینکه وقت هم می‌گذارید و هزینه هم می‌کنید، ولی در پایان با این موضوع مواجهه می‌شوید که فرزندتان علاقه‌ی اولیه را برای ادامه‌ی آموزش از خود نشان نمی‌دهد. این موضوع شما را برای انتخاب‌های بعدی  مردد می کند. اما اگر شما کوچ تربیتی داشته باشید او مسیر پیشرفت فرزندتان را بر اساس استعدادهای او طراحی کرده و تمامی زیرساختهای روانی از جمله اعتماد به نفس، عزت نفس، مواجهه با شکست، مسئولیت پذیری و…. را در فرزند به وجود می‌آورد.

بعد از این مرحله مجوز شرکت در دوره‌ای مناسب با شخص صادر می‌ شود. وقتی فرزند در این مسیر حرکت کند، هر دوره‌ی آموزشی برای او سکوی پرتاب موفقیت خواهد شد. در مکالمه‌ای که بین شما و کوچ شکل می‌گیرد، نقاطی روشن می‌شود که شاید چندان به آن توجه نداشته اید. در واقع این مکالمه به شما کمک می کند که در انتخاب زیر ساخت‌ها و مقصد نهایی دقیق تر عمل کرده و همه جوانب را بهتر بررسی کنید. در انتها انتخاب با شماست و کسی به جای شما تصمیمی نخواهد گرفت. هم اکنون در کمال آرامش و بعد از مشاوره تخصصی، می‌دانید که چه مسیری را باید طی کنید و از کجا این مسیر را آغاز کنید.

اگر بخواهیم روند مکالمه و کارهایی که کوچ انجام می دهد را بررسی کنیم می توان گفت:

با طرح سوالاتی به دنبال پاسخ از درون خود والدین است.یعنی در خانواده یک فضای رابطه‌مدار ایجاد می‌کند.

  • ارزش ها و هدف ها را مشخص تر و واضح تر در معرض دید والدین قرار می دهد.
  • بیان و طرح برنامه برای رسیدن والدین به خواسته های واقعی‌شان و همکاری با او
  • بررسی و ارزیابی ایده های جدید والدین
  • حمایت از والدین  هنگامی که می خواهند تصمیمات اساسی بگیرند. (بررسی های لازم برای تصمیم صورت گرفته است)
  • قرار دادن والدین در موقعیت های چالش برانگیز برای گسترش دیدگاه و آینده نگری
  • ارزیابی عملکرد والدین بر اساس چالشهای ارائه شده
  • معرفی منابع و ارتباطاتی که می تواند به والدین  برای دستیابی به اهداف کمک کند.
  • برگزاری اردوهای خانواده موفق جهت آشنا شدن والدین با اجرای تکنیکها و همچنین چالشهای فرزندان در سنین مختلف
  • جلسات و دورهمی ها

محمد مهدی زمان وزیری با بیش از 20سال سابقه ی کاری در زمینه های مختلف کوچینگ، همراهی مطمئن برای شما و اعضای خانواده خواهد بود. در این مسیر با وجود تمام چالش ها، همراه شما هستیم.

خصوصیت های کوچ ایده آل:

وقتی صحبت از بیان ویژگی های هر نقش می شود، در واقع ویژگی های ایده آل شخص ذکر می‌شود. خصوصیات یک کوچ نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین اگر می‌خواهید فردی را به عنوان کوچ انتخاب کنید، بهتر است داشتن این ویژگی ها را بررسی کنید:

  • متعهد Committed
  • قابل اتکا Reliable
  • همسو و هماهنگ Aligned
  • روشن فکر Coachable
  • دست و دلباز و بخشنده Generous
  • دلسوز Compassionate
  • مشوق و اشتیاق برانگیز Enthusing
 
کوچ تربیتی محمد مهدی زمان وزیری

با توجه به آنچه که در این مطلب باهم مرور کردیم، می توان نقش کوچ را هم تراز همان مربی های ورزشی دانست. بازیکن می داند باید برای مبارزه از تاکتیک های مختلفی استفاده کند، اما مربی به او دید بهتری از شناخت موقعیت ها می دهد. بنابراین اگر در موقعیت تصمیم گیری قرار دارید و می خواهید بهتر عمل کنید، (فرقی نمی کند که تصمیم گیری در چه حوزه ای باشد) می توانید به کوچ مراجعه کنید.

مطالب مرتبط :

کوچ اکسپشنال

کوچ پروفشنال

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟

ورود به حساب کاربری

وب سایت استاد محمد مهدی زمان وزیری